لزوم استفاده از بلاک‌چین و رمز ارزها در بازار سرمایه ایران

?‍♂️ مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در همایش انجمن مالی اسلامی 27 دی ماه گفت، رمز ارزها را می‌توان از دو نگاه مورد بررسی قرار داد: «اگر رمز ارز را به عنوان یک ارز در نظر بگیریم سیاست‌گذاری و نحوه استفاده و توسعه آن با بانک مرکزی و سازمان بورس است، اما طبق قانونی ورودی به آن نداریم.»

? عشقی افزود: «تحولات بازار رمز ارزها سرعت بالایی دارد، در اتحادیه اروپا و سایر مراجعی که در خصوص ابزارها اظهارنظر می‌کنند، بحث دارایی بودن رمز ارزها مطرح است و از نظر اینکه این پدیده به عنوان دارایی تلقی شود، در حوزه ناظر بازار سرمایه قرار می‌گیرد.»

? رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: «بحث‌های جدی و جمع‌بندی نشده‌ای وجود دارد، باید شورای فقهی بانک مرکزی و سازمان بورس در این زمینه بحث کنند تا بتوان با توجه به تحولات این حوزه متناسب با دستورالعمل‌ها و ابزارهایی که می‌توان بر روی این پدیده اظهارنظر کرد تصمیم‌گیری کنیم.»

? عشقی گفت در حال حاضر کل مردم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در بازار سرمایه وجود دارند که برخی الگوریتم‌های اجماع مانند الگوریتم بلاک‌چین یا سایر الگوریتم‌های در حال توسعه باید در فرآیند بازار سرمایه مورد توجه قرار بگیرند، زیرا «در آینده نه چندان دور یعنی 2 سال آینده مجبور هستیم از این فناوری‌ها استفاده کنیم.»

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *