سئو کلاه خاکستری چیست؟

اگر شما هم یکی از فعالان حوزه کسب‌وکارهای آنلاین هستید، قطعا با مفهوم سئو آشنایی دارید.

به طور کلی فرایندهای سئو یک سایت به سه روش انجام میگیرد : سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید که احتمالا به خوبی با آن‌ها آشناه هستید و حتی از نام آن‌ها نیز مفهوم‌شان تا حدودی مشخص است. اما دسته دیگری نیز در تکنیک های بهینه سازی یا همان سئو داریم که بین سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید قرار می‌گیرد و به آن سئو کلاه خاکستری می‌گویند.

سئو کلاه خاکستری
سئو کلاه خاکستری به طور کلی مجموعه روش های قانونی هستند که از نظر عملکردی و اخلاقی کمی مشکوک می‌باشند و از آن‌جایی که الگوریتم های موتور های جستجو مختلف به ویژه گوگل مرتبا در حال بروزرسانی هستند، ممکن است تکنیک های سئو کلاه خاکستری روزی در دسته سئو کلاه سیاه قرار بگیرند. پس شما می‌توانید امروز از فواید آن‌ها استفاده کنید و زمانی که گوگل آن‌ها را رسما جزء تکنیک های کلاه سیاه قرار داد، به کلی از روند استفاده آن‌ها دست بکشید.

برخی تصورات نادرست در خصوص سئو کلاه خاکستری
تصورات نادرست زیادی در خصوص سئو کلاه خاکستری وجود دارد؛ برای مثال خیلی از افراد متن های کپی شده را در دسته سئو کلاه خاکستری می‌دانند اما واقعیت این است، که متن کپی یکی از دلایل پایه ثابتی است که برای استفاده از آن گوگل افراد را جریمه می‌کند و صد در صد در دسته سئو کلاه سیاه قرار می‌گیرد.

روش تشخیص سئو کلاه سیاه و تفکیک از سئوی کلاه خاکستری
تشخیص دادن تکنیک های سئو کلاه سیاه بسیار ساده است، در واقع هر چیزی که از نظر گوگل غیر قانونی باشد در این دسته قرار می‌گیرد اما تشخیص دادن تکنیک های سئو کلاه خاکستری واقعا سخت است و اگر تجربه کافی در زمینه فعالیت در بستر کسب و کار های آنلاین نداشته باشید، احتمالا در استفاده از آن‌ها به مشکل می‌خورید، پس توصیه می‌کنم اگر اطلاعات کافی در خصوص آن ندارید، سمت استفاده از آن نروید (یا استفاده از آن را به ما بسپارید.).

به عنوان مثال بخش هایی از مسئله گسترده لینک بیلدینگ در دسته سئو کلاه خاکستری قرار می‌گیرد که اگر در به کارگیری از آن‌ها خبره باشید، کمک شایانی به روند رشد سایت‌تان می‌کنید.
استفاده از تکنیک های سئو کلاه خاکستری بسیار ریسک آمیز است چرا که به محض اینکه گوگل تشخیص دهد افرادی راهی برای دور زدن قانونی اما مشکوک او پیدا کرده‌اند، سریعا این مسئله را بررسی می‌کند و در اولین بروزرسانی جلوی استفاده از آن را می‌گیرد.

در این مطلب یک لیست از روشهای سئو کلاه خاکستری را تهیه کردیم که از لحاظ فنی حداقل تا کنون قانونی هستند، اما در دسته سئو کلاه سفید هم جای نمی‌گیرند.

۱. SEO Squatting
دامنه های منقضی شده که با کسب و کار شما مرتبط هستند را بخرید و سپس آن را به سایت خود ریدایرکت کنید. دقت کنید که قبل از خرید حتما آن دامنه را بررسی کنید و در صورتی که محتوایی عالی و تاریخچه‌ای مناسب همراه با رتبه های مطلوب داشته باشد، دامنه فوق را خریداری کنید و مورد استفاده قرار دهید. استفاده کردن از دامنه های مرتبط با امتیاز های منفی نه تنها به شما کمکی نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود شما هم جریمه شوید.

۲. برای حیوانات خانگی خودتان اکانت شبکه اجتماعی بسازید . (Create Social media accounts for your pets.)
این روش واقعا کار ساز است (البته شما می توانید این روش را برای یک خانم غیرواقعی و زیبا تعمیم دهید! ). اینکه سعی کنید حیوان خانگی خود را به یک ابزار قدرتمند تبدیل کنید که روزی از آن برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنید، خیلی هیجان انگیز است. این کار باعث می‌شود که ترافیک قابل توجهی به سمت سایت شما سرازیر شود. خب مسلما این وسط گوگل هیچ چیز را غیر قانونی نمی‌داند اما شاید برخی از رسانه های اجتماعی که از آن استفاده می‌کنید، چنین کاری را غیرقانونی بدانند.

۳. تغییرات چیدمان سایت در فواصل منظم. (Redesign your website at regular intervals)
حتی اگر محتوای شما کم باشد، زمانی که مرتبا چیدمان سایت‌تان را بروزرسانی کنید و تغییر دهید، گوگل فکر می‌کند که شما کاملا فعال هستید و هربار محتوایی جدید دارید.

۴. جعبه مخصوص کامنت گذاری را برای پست ها و برگه ها فعال کنید و کاربران را به گذاشتن کامنت دعوت کنید. (Add a comments box to your site pages and invite anyone to comment.)
قطعا شما در بحث لینک بیلدینگ میلیون ها کامنت اسپم دریافت می کنید. اگر شما برخی از آن‌ها را صرفا به صورت نوفالو تایید کنید، نه تنها رتبه ای از سایت شما کم نمی‌شود بلکه تعامل سایت تان افزایش میابد و همینطور ممکن است گاهی ترافیکی نیز دریافت کنید.

۵. بیشتر به خودتان بک لینک بدهید. (Link yourself higher.)
هر وقت در وب سایت و یا وبلاگی نظر می‌دهید، همیشه در آن متن بهانه‌ای پیدا کنید تا به خودتان لینک بدهید. زمانی که مرتبا این فرایند را تکرار کنید، متوجه خواهید شد که چقدر می‌تواند مفید باشد. سعی کنید در انجمن هایی که در آن‌ها می‌توانید راه حل هایی برای مشکلات دیگران ارائه کنید، عضو شوید و با استفاده از آن رتبه سایت خود را تقویت کنید.

۶. از دکمه های به اشتراک گذاری استفاده کنید (Use those sharing buttons unashamedly)
استفاده کردن از دکمه های به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بسیار کارآمد است (تلگرام را فراموش نکنید). همیشه آن‌ها را زیر پست هایتان داشته باشید و اولین نفر خودتان از آن‌ها برای اشتراک گذاری در صفحات‌تان استفاده نمایید. شما حتی در صفحه حیوان خانگی تان (مراجعه به روش دوم همین مقاله) هم می‌توانید آن‌ها را منتشر کنید.

۷. یک دایرکتوری هدفمند در موضوعی خاص ایجاد کنید (set up a targeted paid directory specialising in one field)
این مورد یک گزینه موذیانه است. سعی کنید یک دایرکتوری هدفمند در موضوعی خاص ایجاد کنید (دامنه این دایرکتوری از روش اول همین مقاله تهیه شود.) . سپس تمام رقبای خود را به دایرکتوری اضافه نمایید و برخی محتویات را طی چند هفته آتی به آن اضافه کنید. پس از چند هفته وب سایت را اشتراکی کنید و بگویید که به ازای هر لینک ۱۰۰ هزار تومان باید پرداخت شود. سپس همه سایت های رقیب موجود در دایرکتوری را به علت خرید لینک از دایرکتوری گزارش کنید. (توجه کنید این مورد به نوعی می‌تواند سئو کلاه سیاه باشد! پس باید در استفاده از آن بسیار هوشمند باشید.)

۸. اخبار تولید کنید (Fabricate news)
وب سایت های خبری اغلب محتوایی ناخوشایند با ساختاری ضعیف دارند. اگر شما به آن‌ها کمک کنید (نویسنده افتخاری) می‌توانید از طریق مقالات منتشر شده تان و همینطور اشتراک آن در شبکه های اجتماعی سایت مورد نظر، ترافیک قابل توجهی دریافت کنید.

۹. لینک های خیریه (Charity links)
تعدادی از موسسات کوچک خیریه را پیدا کنید و با یک کمک مالی کوچک همراه با یک مقاله مناسب در مورد کار خوب تان به آن‌ها لینک بدهید. صد در صد آن‌ها نیز در مقابل برای تشکر به شما لینک خواهند داد و این یکی از صحیح ترین روش های دریافت لینک خواهد بود.

۱۰. از سئوی منفی استفاده کنید (Use Negative SEO)
استفاده از سئو منفی اساسا کمک می‌کند تا وب سایت هایی را که در رتبه های بالاتر از شما قرار دارند، به رتبه های پایین تر بکشانید تا جایگاه‌‌تان در نتایج جستجو بهتر شود.

۱۱. از دستگاری کلید واژه ها استفاده کنید (Use Keyword Association Manipulation)
این مورد زمانی رخ می‌دهد که شما دو کلمه کلیدی نامربوط را بهم متصل می‌کنید تا ربات‌ها را گول بزنید. این مسئله یک تکنیک بسیار پیشرفته است که معمولا در رقابت های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۲. سایت کوچکی را که مرتبط با کسب و کار شماست بخرید !
سپس آن سایت را به گوگل وبمستر تولز متصل کنید و از ابزار “Change Of Address” برای تغییر آدرس صفحات سایتی که خریده اید به سایت تان استفاده کنید. (قبلا کپی مقالات آن سایت که رتبه دارد را با URL مشابه در سایت خودتان ایجاد کنید. همچنین از افزونه ریدایرکت ۳۰۱ برای صفحات ۴۰۴ خود به صفحه اصلی استفاده کنید.) در این روش شما بک لینکی نخریده اید ! اما کلیه بک لینک های سایت قبلی به همراه ترافیک آن به سایت شما منتقل خواهد شد .

۱۳. Spun Content
این مسئله به کپی کردن محتوا از سایت های دیگر اشاره می‌کند با این تفاوت که شما می‌بایست در ساختار متن تغییراتی ایجاد کنید و یا برخی کلمات را تغییر دهید تا گوگل نتواند تشخیص دهد که این مطلب یک دزدی ادبی است! روش دیگری که وجود دارد این است که محتوای مورد نظرتان را از بیش از یک صفحه کپی کنید (روش آسمان خراش) با این کار هم حداقل اکنون گوگل نمی‌تواند متوجه شود که محتوای شما کپی است و به نظر می‌رسد که این مورد یک راه حل ایده آل باشد! (در ساخت رپورتاژ نیز میتوانید از این نوع محتوا ها استفاده کنید.)

۱۴. نوشتن نظر منفی (Write negative reviews)
زمانی که مردم دنبال استفاده از خدماتی هستند و یا می‌خواهند محصولی بخرند و قصد دارند کمی در خصوص آن تحقیق کنند بیشتر از آنکه به نظرات مثبت اهمیت بدهند، نظرات منفی را می‌خوانند، پس از این موقعیت در سایت خودتان استفاده کنید و سعی کنید آن‌ها را جذب نمایید تا در نظرات شرکت کنند.

۱۵. بک لینک های زنجیره ای یا چند لایه (Link chaining)
زمانی که موتور های جستجو به صورت عمومی وجود نداشتند، لینک باکسها وجود داشت. لینک باکسها ، لیستی از مجموعه سایت هایی هستند که به یک لینک باکس می‌پیوندند و البته از کد های جاوااسکریپ برای این کار استفاده می‌کنند. یعنی یک سایت در صفحه ای از خودش به سایت های دیگر لینک می‌داد تا دیگران دسترسی راحتی به آن‌ها داشته باشند، همینطور سایت های دیگر به این سایت و سایت های دیگری لینک می‌دادند و این زنجیره همینطور ادامه داشت. خب اکنون بک لینک های زنجیره ای روشی مشابه با همین چیزی است که معرفی کردیم که به واسطه آن مجموعه سایت هایی به یکدیگر لینک می‌دهند تا افزایش قابل توجهی در اعتبار را تجربه نمایند.

۱۶. کدهای تخفیف
همه کد تخفیف دوست دارند، چرا شما کد های تخفیف در خصوص محصولات و خدمات مرتبط با کارتان در سایت تان قرار نمی‌دهید؟ (ما در وبمسترسلام کد تخفیف هاست وردپرسی داریم) شما می‌توانید مجموعه ای از کد های تخفیف وب سایت های مختلف را گردآوری کنید و در سایت خود بارگذاری نمایید و مرتبا آنها را بروز کنید. از لحاظ فنی این قانونی است و حتی سرقت ادبی هم محسوب نمی‌شود و همچنین با منتشر کردن آن‌ها در شبکه های اجتماعی می‌توانید ترافیک قابل توجهی دریافت کنید.

۱۷. جابجایی محتوا (Content repositioning)
شما این تکنیک را در هیچ جای اینترنت پیدا نخواهید کرد چرا که من آن را اختراع کردم!

فرض بر این است که اکثر افراد تنها چند جمله اول در یک صفحه را می‌خوانند تا متوجه شوند مطلب به درد آن‌ها میخورد یا خیر. پس داشتن محتوای جذاب در بالای صفحه بسیار مفید است. از طرف دیگر بیشتر محتواهایی که برای موتور های جستجو بهینه سازی شده اند، کمتر نظر کسی را جلب می‌کنند، بنابراین شما باید محتواهای کاربرپسند را در انتهای صفحه قرار دهید و بوسیله کدهای شناور CSS جلوی چشم کاربران بیاورید. و محتوایی که برای موتورهای جستجو نوشته اید را در بالای صفحه قرار دهید و بوسیله همان ابزار به انتهای صفحه بکشانید .

اتفاقی که در اینجا می افتد ، این است که محتوای با ارزش برای کاربر را کاربر می بیند و محتوای با ارزش برای گوگل را ، ربات های گوگل می بینند و هردو راضی خواهند بود.

نتیجه گیری
در نهایت باید اشاره کنم که مسئله سئو کلاه خاکستری یک مسئله خاص است. برخی ها معتقدند که تنها یک شکل واضح تر از سئو کلاه سیاه است و برخی هم به کلی معتقدند که چیزی به نام سئو کلاه خاکستری وجود ندارد. به هر حال شما شانس استفاده کردن از تکنیک های آن را صرفا برای مدتی دارید و زمانی که گوگل آن‌ها را با بروزرسانی های خودش ممنوع کرد، باید سریعا به حذف و تغییر تمام آن‌ها از سایت تان اقدام کنید.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *